Als aanbieder van goederen en diensten op het internet wil je natuurlijk gevonden worden. Waar vroeger mensen op een markt stonden te roepen welke soorten vis er allemaal te koop waren, gaat dit tegenwoordig allemaal even net wat anders. Bedrijven krijgen vaak hulp van een passend online marketing bureau om ervoor te zorgen dat klanten hen kunnen vinden en uiteraard iets bij hen aanschaffen. In dit artikel gaan we in op het effect van longtail zoekwoorden bij een SEO strategie. Dit klinkt nu misschien wat technisch, maar heeft er op termijn allemaal mee te maken dat jij niet langer op een markt hoeft te schreeuwen, maar er zometeen automatisch mensen bij jouw webpagina terecht komen. Klinkt interessant toch?

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Voor we verder ingaan op de vraag die in de titel van dit artikel staat, is het handig om eerst wat achtergrondinformatie te geven. Een belangrijke term binnen de SEO-branche is ‘longtail zoekwoorden’. Wat zijn dit en wat kun je er eigenlijk mee? Het is goed om te weten dat longtail zoekwoorden specifiek zijn en vaak een stuk langer zijn dan de korte zoektermen met hoge maandelijkse zoekvolumes. Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden waar dus minder op gezocht wordt, maar die wel meteen heel erg afgebakend zijn.

Zo is de zoekterm ‘zwemband’ erg shorttail. Iedereen kan hiernaar op zoek zijn en er zijn ongetwijfeld meer dan genoeg bedrijven die een zwemband aanbieden. Is de persoon in kwestie echter op zoek naar een ‘witte zwemband met blauwe stippen’ dan hebben we het over een longtail zoekwoord. Er zal maandelijks minder naar deze term gezocht worden en daarom is het voor jou makkelijker om op deze termen te scoren.

Een passende SEO-strategie

Dat jij als bedrijf zijnde een SEO-strategie nodig hebt, is vast niks nieuws. Het is erg handig om goed na te denken over de zoektermen waar jij op wilt scoren en waar jij traffic voor wilt genereren. Als je nog geen passende SEO-strategie hebt, raden we je aan om ook eens onderzoek te doen naar de invloed van longtail zoekwoorden binnen zo’n strategie.

Als je er namelijk voor kiest om je op zowel short- als longtail zoekwoorden te focussen, is de kans groot dat je al snel meer traffic genereert voor jouw website. Meer traffic staat in veel gevallen gelijk aan meer verkochte goederen of diensten en dat moet je wel als muziek in je oren klinken!

Hulp bij het vinden van een passende SEO-strategie

We snappen uiteraard dat het bepalen van een SEO-strategie niet niks is en een korte definitie van longtail zoekwoorden er ook niet voor zorgt dat je ineens precies weet wat je moet doen. Op momenten als deze is het slim om een online marketing bureau als HV Media in te schakelen. Samen met specialisten bepaal jij eenvoudig een effectieve strategie en kun je er samen voor zorgen dat jouw omzet groeit!