Alle tekenen wijzen erop dat hybride werken niet meer weg te denken is. Wat is hybride werken? Dit houdt in dat medewerkers deels op kantoor en deels thuis werken. Deze tendens ontstond omdat werkgevers eindelijk erkennen dat werknemers het beste van twee werelden willen.

Tegelijkertijd zijn er uitdagingen bij een hybride werkmodel. Het hybride model kan stressvol zijn omdat het de grens tussen werk en thuis blijft vervagen. Als je merkt dat je uitgeput en overweldigd bent, volgen hier vier tips om te gedijen in een hybride werkomgeving.

1. Stel een consistent schema op

In een hybride werkplek moet je manieren bedenken om je prestaties te maximaliseren. Je bureaustoel ergonomisch instellen is een eerste belangrijk punt.
Verder moet je je bedenken op welk moment van de dag je op je best bent. Misschien ben je bijvoorbeeld ’s morgens vroeg of’ s avonds laat het meest productief. Bepaal vervolgens welk schema voor jou werkt. Maak ook routines voor elk van deze dagen wanneer je je tijd verdeelt tussen thuis en op kantoor. Bepalen welke taken het beste thuis kunnen worden uitgevoerd en welke het beste op kantoor kunnen worden gedaan, is essentieel als je wilt gedijen in een hybride werkomgeving.

2. Creƫer gezonde grenzen

Als je vanuit huis werkt, is het niet realistisch om te verwachten dat je acht uur aan een stuk op je bureaustoel zit. Neem in plaats daarvan regelmatig pauzes gedurende de dag. Als je je werkuren thuis beheert, hoeven ze niet dezelfde te zijn als die op kantoor. Stel een vaste begin- en eindtijd van je dag in en bespreek de grenzen rond avonden en weekenden met je manager. Definieer duidelijk wat een “noodgeval” is versus iets dat kan wachten tot de volgende werkdag. Het maken van dergelijke afspraken maakt je productiever en voorkomt een burn-out.

3. Focus op resultaten

Nu velen van ons op afstand werken, is het tijd om het idee los te laten dat werk wordt gemeten in uren. Richt je in plaats daarvan op de resultaten. Bevorder transparantie over hoe mensen hun tijd gebruiken en flexibiliteit in hoe het werk wordt gedaan. Op die manier versterk je dat de deelname van teamleden wordt beoordeeld op bijdrage in plaats van op locatie.

4. Omarm asynchrone communicatie

In de nieuwe wereld van hybride werk moeten we opnieuw nadenken over hoe we communiceren met onze teams. Dat betekent een bewuste verschuiving naar meer vertrouwen op asynchrone communicatie. In tegenstelling tot synchrone communicatie zoals Zoom, persoonlijke vergaderingen of een telefoongesprek, vindt asynchrone communicatie niet in realtime plaats of vereist een onmiddellijke reactie. In plaats daarvan stelt dit formaat werknemers in staat diepgaand werk te doen in een teamomgeving. Uiteindelijk is asynchrone communicatie beter voor sociale contacten, persoonlijke ontmoetingen en complexere discussies. Maar als er echt een dringende kwestie is, kan synchrone communicatie toch nodig zijn.

Hybride werken is niet eenvoudig. Maar met transparantie en de juiste mentaliteit zul je kunnen gedijen in plaats van alleen maar te overleven.